YÜKSEK BAYİ PAYI VE VERGİ
Verginin düşürülmesi, pompanın ucuzlaması anlamına geliyor. Çünkü Türkiye`de benzin fiyatının yüzde 58`ini Özel Tüketim Vergisi (ÖTV) ve Katma Değer Vergisi (KDV) oluşturuyor. Yüzde 42`sini ise rafineri maliyeti ve bayi kârı teşkil ediyor. Bakan Şimşek`in açıklamaları sonrasında Takvim gazetesi dün itibariyle vergisiz akaryakıt fiyatlarını hesapladı. Litre fiyatı 5.08 lira olan 95 oktan kurşunsuz benzinin, yapılan hesaplamalara göre 2.94 lirası vergiye gidiyor. Yani vergiler çıkarıldığında 1 litre kurşunsuz benzinin fiyatı 2.14 liraya düşüyor. 4 lira 75 kuruş olan motorinin ise 2 lira 35 kuruşu vergi olarak ödeniyor. Vergi olmadığında motorinin litresinin 2 lira 40 kuruş olması gerekiyor. Öte yandan bayi ve dağıtıcı paylarının da olması gerekenin üzerinde bulunması, akaryakıtın tüketiciye pahalı ulaşmasına yol açıyor. Burada yapılacak bir düzenleme de fiyatları aşağıya çekebilecek.
ENERJİ BAKANI DA DESTEK VERDİ
Akaryakıtta vergi indirimi düzenlemesine Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanı Taner Yıldız`dan da destek geldi.
Bakan Yıldız, "Benzin vergisi yüzde 70`ten 58`e düşürüldü. Daha fazla düşürülebilir mi? Evet. Vergiyle alakalı düşürülme çalışmasını tabii ki Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı destekleyecektir" dedi.
AVRUPA`YI SOLLADIK
Avrupa Birliği`ne (AB) üye 27 ülkede benzinin ortalama fiyatı 1.483 euro iken, motorininki 1.385 euro. Son zamlarla Türkiye, AB ülkeleri ortalamasını solladı. Avrupa`da en pahalı benzini Hollanda, litresine 1.797 euro ödeyerek kullanıyor. Türkiye`deki benzinin fiyatı ise 1.69 euroya denk geliyor.
ŞİMŞEK: VERGİ YÜKÜ YÜKSEK
Maliye Bakanı Mehmet Şimşek, geçtiğimiz gün akaryakıttaki vergi yükünden dert yanarak, akaryakıt sektöründe vergi indirimlerine ilişkin çalışma yapılacağını söyledi. Akaryakıttaki vergi yükünün son 11 yılda azaldığını belirten Şimşek, "2002 yılında 100 liralık benzin fiyatının içerisinde vergi yükü 70.2 lirayken, 25 Ocak 2014 itibariyle 58.1 liraya; 100 liralık motorin fiyatının içindeki vergi yükü Ocak itibariyle 49.4 liraya düştü" diye konuştu.
BAYİ PAYI DA DÜŞÜRÜLSÜN
Uzmanlar, yüksek verginin, akaryakıt kaçakçılığını cazip hale getirdiğini savunuyor. Sektör temsilcilerine göre; benzin ve motorin gibi akaryakıt ürünlerinde ucuzluk vergiye bağlı. Ayrıca döviz kurundaki artış da akaryakıt fiyatlarını olumsuz etkiliyor. Bu arada bayi paylarının çevre ülkelere göre çok yüksek olması da akaryakıt fiyatlarını yükselten unsurlar arasında.